Tietosuoja

Perusarvojamme ovat henkilötietojen ja viestinnän luottamuksellisuus sekä asiakkaiden yksityisyyden suojaaminen kaikessa toiminnassa.

Tällä sivulla kuvaamme henkilötietojen käsittelyyn liittyviä periaatteita ja käytäntöjä SuomiComilla. Jos haluat tietää tarkemmin tietosuojasta ole yhteydessä asiakaspalveluumme puhelimitse tai sähköpostitse.

Miksi käsittelemme henkilötietoja?

Käsittelemme henkilötietoja, jotta voimme toteuttaa, ylläpitää ja kehittää palveluitamme sekä hallinnoida asiakassuhteita. Tietojen käsittely on tarpeen esimerkiksi laskutusta ja markkinointia varten.

SuomiComin palveluissa edellytetään erilaisten tietojen antamista. Antamillasi tiedoilla voidaan yksilöidä ja parantaa palvelua juuri sinulle sopivaksi.

Olemme sinuun yhteydessä käyttämiisi SuomiComin palveluihin tai tuotteisiin liittyen. Haluamme asiakkaidemme kuulevan ensimmäisenä eduistamme ja uutuuksista. Lisäksi tiedotamme palveluissa tapahtuvista muutoksista.

Mitä henkilötietoja käsittelemme?

Jos olet asiakkaamme tai muuten yhteydessä meihin, käsittelemme esimerkiksi yhteystietojasi. Tämän lisäksi käsittelemme palveluita käyttäessäsi syntyneitä tietoja, kuten verkkojälkiä, evästeitä ja viestinnän välitystietoja. Yritysasiakkailta kerätään soveltuvin osin myös tietoja yhteyshenkilöistä ja käyttäjistä sekä heidän tehtävistään yrityksessä.

Emme käsittele esimerkiksi itse viestien ja puheluiden sisältöjä, muuten kuin mikä on välttämätöntä niiden välittämiseksi.

Esimerkkejä kerättävistä henkilötiedoista

1. Yhteystiedot, kuten etu- ja sukunimi, osoite, puhelinnumero, sähköpostiosoite. Myös yksilöintitiedot, kuten henkilötunnus ja syntymäaika.
2. Suoramarkkinointikiellot ja -suostumukset.
3. Tuotteiden, palveluiden ja liittymien lisätiedot, kuten matkapuhelimen, kiinteän verkon laitteiden tai muiden laitteiden yksilöintitiedot sekä SIM-kortin numero.
4. Asiakashistoria, esimerkiksi yhteydenotot, palvelumuutokset tai sosiaalisen median viestintämme.
5. Palveluiden käytöstä syntyneet tiedot, kuten puheluiden soittamisesta ja vastaanottamisesta syntyneet tiedot.
6. Puhelu- ja muut tallenteet asiakaspalvelutilanteistamme.
7. Tiedot evästeistä.

Asiakkaidemme yksityisyyden suojaaminen on SuomiComille tärkeää

Valvomme palveluidemme turvallisuutta, käytämme asianmukaisia suojauskeinoja, ja koko henkilöstöämme koskee vaitiolositoumus. Toimintaympäristömme on vahvistettu teknisillä suojakeinoilla, kuten palomuureilla ja asianmukaisilla haittaohjelmien torjuntaohjelmistoilla. Tietojasi käsitellään pääasiassa muodossa, josta ulkopuolinen ei pysty tunnistamaan sinua yksilönä: esimerkiksi verkkoliikennettä välittäessämme henkilöllisyyttäsi ei pystytä suoraan tunnistamaan liikenteestä. Huolehdithan myös itse omien laitteidesi tietoturvasta.

Tietojen luovutus, alihankkijoiden käyttö ja tietojen käsittely Suomen ulkopuolella

Meidän on tietyissä tapauksissa luovutettava henkilötietoja viranomaisille. Myös yhteistyökumppaneillamme, kuten muilla teleoperaattoreilla, voi olla tarvetta saada käyttöönsä tietoja.

Käytämme toiminnassamme myös alihankkijoita, jotka käsittelevät henkilötietoja puolestamme. Seuraamme kumppaniemme ja alihankkijoidemme toimintaa, ja varmistamme käsittelyn turvallisuuden ja luottamuksellisuuden säännöllisesti esimerkiksi tarkastuksin.

Osaa henkilötiedoista käsitellään Suomen tai EU-alueen ulkopuolella joko meidän tai yhteistyökumppaniemme toimesta. Myös tällöin huolehdimme siitä, että tietoja käsitellään huolellisesti ja henkilötietojen suojaa kunnioittaen. Tietojen välittäminen ulkomaille on tarpeen myös käyttäessäsi palveluitamme maailmanlaajuisesti.

Kauanko säilytämme tietoja?

Asiakastietojasi käsittelemme niin kauan kun asiakkuussuhteesi jatkuu. Käsittelemme asiakkaitamme koskevia tietoja niin pitkään kuin se on tarpeellista sovittujen asioiden toteuttamiseksi, ja poistamme henkilötiedot, kun niitä ei enää tarvita. Tarkempi säilytysaika vaihtelee palvelukohtaisesti.

Tietojen säilytysaika riippuu siitä, mihin niitä on alun perin tarvittu: esimerkiksi lainsäädännön perusteella meillä on velvollisuus säilyttää määrätty aika tiettyjä tietoja, kuten laskutustietoja.

Miten voit tarkastaa, mitä tietojasi käsittelemme?

Voit pyytää tallennetut tietosi SuomiComin asiakaspalvelusta.

EU:n tietosuoja-asetus

Olemme päivittäneet tietosuojakäytäntömme EU:n tietosuoja-asetuksen (EU General Data Protection Regulation eli GDPR) mukaisiksi. GDPR:ää sovelletaan 25.5.2018 alkaen ja se koskee kaikkia yrityksiä EU:ssa sekä EU:n ulkopuolella, jotka tarjoavat palveluitaan kuluttajille ja yrityksille EU-alueella.